Gildendag Oostende: Fort Napoleon, optocht & boottocht op zee

De schutterij is terug van een weekendje Oostende.

De koningin der badsteden was dit jaar de gaststad voor de jaarlijkse Gildendag.

Deze Gildendag is één van de laatste schutterstreffens van het seizoen. Deze dag is een ontmoetingsdag voor alle Vlaamse gildes (dus niet enkele de Limburgse verenigingen, zoals op de schuttersfeesten en het OLS).

Speciaal voor de Gildendag in Oostend hebben we er een tof schuttersweekend van gemaakt met een overnachting. De interesse van onze leden was bijzonder groot & met 27 deelnemers was dit onze populairste deelname aan een Gildendag tot nu toe.

Het verslag: dag 1

De weersvoorspellingen zagen er op voorhand al veelbelovend uit voor einde september. Een zonovergoten 25 graden zorgde voor een ongelooflijke eerste dag van het Oostende-weekend.

Na een frisse keelblusser, hebben we kunnen genieten van verse vis aan de kraampjes op de Visserskaai. Een deel van de leden bezochten de Koekoek, met als specialiteit kip aan ’t spit.

sdr

Namiddag bezochten we met de overzetboot de Oosteroever van Oostende. Dit rustige stadsgedeelte was voor veel schutters onbekend terrein. Op de Oosterover wandelden we langs vuurtoren Lange Nelle.

dav

Hier ligt ook Fort Napoleon verscholen tussen de duinen. De beruchte Franse generaal Napoleon liet het bouwen ter verdediging tegen aanvallen uit het westen, maar het gebouw heeft inmiddels verschillende levens gehad. Gids Betty gaf een geanimeerde rondleiding door het fort.

Na onze namiddag op Oosteroever, gingen we met de overzetboot terug naar het toeristisch stadsgedeelte van Oostende.

We verbleven met de schutterij in jeugdherberg / hostel “De Ploate” (= dialect voor de vis Pladijs). Deze moderne jeugdherberg opende de deuren in 2014.

Voor veel leden was het de eerste kennismaking met een jeugdherberg: voor velen is het een misvatting dat enkel jongeren in een herberg verblijven. Vandaar dat steeds meer de term “hostel” gebruikt wordt.

oostende1

Een hostel verhuurt bedden (die je zelf moet opmaken en opruimen) met een eenvoudig ontbijt. We kozen allemaal voor tweepersoonskamers met een eigen wc en douche. De inrichting van een hostelkamer is vrij sober en heeft bijvoorbeeld geen TV, koelkast of decoratieve sfeerverlichting, zoals je die in een hotelkamer verwacht.

’s Avonds schoven we aan in het zelfbedieningsrestaurant van De Ploate. Hier kregen hadden we voor onze schutters een smakelijke driegangenmaaltijd gereserveerd met soep, kalkoen met sla en frietjes & panacotta.

Na het eten gingen we een frisse neus halen op de dijk voor een strandwandeling bij zonsondergang. Op de dijk konden we genieten van de lopers voor de Ostend Night Run, met live-muziek en fanfares.

De rest brachten we door in de hostel bar, waarna sommige schutters nog in het Oostendse nachtleven zijn gedoken … “De Ploate” lag centraal in de uitgaangsbuurt, dus het was geen enkele probleem om in een gezellige kroeg te belanden.

Dag 2

Zondagochtend om 8u was er het ontbijt in De Ploate en maakten we ons klaar voor de optocht door het stadscentrum van Oostende.

De grootste groepen waren Limburgse schutterijen en daar was As ééntje van. Met de drumband trokken we door de drukke winkelstraat, om te eindigen op het Wapenplein vol terrasjes. Deze optocht was ook de eerste keer voor Rani.

14456682_10154562723333234_1541264991_o

Na de optocht brachten we de namiddag door op verschillende terrasjes in de Oostendse horeca.

dav

Een aanrader is wandelen op de Westelijke Strekdam: op deze gigantische golfbreker loopt je recht de zee in. De dam moet golven tot 4,80 meter hoog kunnen weerstaan. Om deze reden zijn de zijkanten van de dam opgebouwd uit grote betonblokken. Deze wandeldijk is open sinds 2014 en de bouw ervan duurde meer dan vier jaar.

Eén van de hoogtepunten was de boottocht door de haven van Oostende en een deel van de Noordzee.

De Franlis III gaf een prachtig uitzicht op de kustlijn van Oostende. Bij het buitenvaren van de haven via de strekdammen, was meteen het effect van de zeegolven voelbaar.

dav

Alle foto’s van Oostende kan je zien op Facebook via dit album.

De volgende Gildendag zal doorgaan in Peer.